III Bydgoski Festiwal Muzyki Dawnej (2016)

KOŚCIÓŁ ZBAWICIELA
Plac Zbawiciela 1 (ul. Warszawska), Bydgoszcz
 WSTĘP WOLNY 

KONCERT 1
16.10.2016, niedziela
godz. 17.00
JAROSŁAW WRÓBLEWSKI – organy

JAROWSŁAW WRÓBLEWSKI kształcenie muzyczne rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Białymstoku w klasie organów prof. Marii Terleckiej. W latach 1988-1993 studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył z wynikiem bardzo dobrym w klasie organów prof. Józefa Serafina. W latach 1993-2002 kształcił się w Hochschulefür Musik unddarstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Heriberta Metzgera, który ukończył z wyróżnieniem i nagrodą Ministra Republiki Austrii, a od roku 1995 na wydziale „Katolickiej Muzyki Kościelnej” gdzie uzyskał dyplomem z wyróżnieniem w specjalnościach: organy, dyrygentura chóralna, improwizacja organowa i kompozycja kościelna. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów organowych. Jako solista, dyrygent i muzyk kameralny występuje w Polsce, Czechach, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, na Ukrainie, biorąc udział w licznych prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych (Seierl, Raditschnig, Mahmoud, Przybylski, Tański). Przez wiele lat współpracował z Międzynarodowym Towarzystwem im. Paula Hofhaymera w Salzburgu, dla którego przygotował liczne produkcje muzyczne (m.in. wykonanie wszystkich dzieł organowych Jehana Alaina). Działał również jako muzyk kościelny w kilku kościołach Salzburga (PfarreWals, PfarreParsch, St. Michaelkirche), następnie w kościele św. Anny w Piasecznie i Kolegiacie św. Anny w Wilanowie, kultywując organową muzykę liturgiczną oraz improwizację i kompozycję kościelną. Oprócz występów solowych współpracował z wieloma orkiestrami i zespołami wokalno-instrumentalnymi (Orkiestra Filharmonii Narodowej, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Collegium Musicum St. Gallen, Sinfonieorchester der Hochschule Mozarteum, Capella Bydgostiensis, Orkiestra Filharmonii Szczecińskiej), jak również z solistami i zespołami, uczestnicząc w koncertach i nagraniach. Doktorat w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka uzyskał w roku 2006 w Akademii Muzycznej w Krakowie na podstawie rozprawy Źródła inspiracji kompozytorskich Antona Heillera (1923-1979) w świetle wybranych kompozycji organowych dojrzałego okresu jego twórczości. W roku 2015 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego.W latach 2009-2010 był słuchaczem Podyplomowych Studiów Teorii Muzyki w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W okresie 2002-2012 pracował w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II prowadząc klasę organów oraz zajęcia z harmonii modalnej. Obecnie jest adiunktem w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a także nauczycielem organów w Państwowej Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie. Od roku 2012 pełni funkcję prodziekana Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Oprócz pracy artystycznej prowadzi ożywioną działalność naukową (wykłady, seminaria, kursy mistrzowskie, publikacje, hasła encyklopedyczne).
KONCERT 2

23.10.2016, niedziela
godz. 17.00

CANTICA SACRA
Karolina Jesionek – flet traverso
Konrad Górka – wioloncello piccolo
Paulina Tkaczyk – klawesyn
KAROLINA JESIONEK w 2008 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie fletu współczesnego oraz Hochschule fur Kunste w Bremen w klasie Marteena Root (flet traverso). W 2011 r. uzyskała dyplom Akademii Muzycznej w Bydgoszczy studiując w klasie fletu traverso Michaela Schmidt-Casdorffa, a następnie również pod kierunkiem Michaela Schmidt –Casdorffa w roku 2013 ukończyła Podyplomowe Studium Instrumentalistyki. W roku 2003 była stypendystką Prezydenta Miasta Katowic. Jest laureatką konkursu fletowego im. M. Katarzyńskiego (2003 r.). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów: A. Adorian, J. Balint, B. Csalog, Ł. Długosza, P. L. Grafa, J. Kotnowską, M. Kratochvilová, M. Wojciechowską, K. Zych, M. Schmidt-Casdorff. Współpracowała z Filharmonią Częstochowską, Filharmonią Opolską i Filharmonią w Katowicach. Wraz z zespołem Laboratoire de la Musique otrzymała: m.in. I miejsce w Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej, zatytułowanym Koncert na lunch, a odbywającym się w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (lipiec 2011 r.) oraz II nagrodę i Nagrodę Publiczności na 11. Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu (Niemcy, sierpień 2010 r.). Brała udział w cyklu koncertów Alte Musique – Junge Energie (Niemcy, sierpień 2010 r.) jak i cyklu koncertów w ramach projektu Ochrona Dziedzictwa Kulturowego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2010 r., 2011 r., 2012 r., 2014 r.). W roku 2012 wraz z zespołem Ensembla Cantica Sacra została zaproszona do wykonania cyklu koncertów w ramach XVII Festival Baroque d’ Auvergne (Francja). Stale współpracuje z Towarzystwem Promocji Talentów w Paryżu (Francja: 2012-2015). W roku 2014 otrzymała stypendium w programie ,, Kultura polska na świecie” organizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie. W 2013 roku w ramach Międzynarodowego festiwalu „Chopin i jego Europa” została zaproszona przez Orchestry of the 18th Century do uczestniczenia w nagraniach dzieł F. Chopina pod batutą Franza Bruggena. W 2015 roku w ramach projektu organizowanego przez Operę Narodową-Teatr Wielki w Warszawie została zaproszona do wzięcia udziału w wystawieniu opery W. Bogusławskiego / J. Stefani „Cud albo Krakowiaki i Górale” pod kierownictwem artystycznym W. Kłosiewicza.
KONRAD GÓRKA – absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej. Studia podyplomowe odbywał w Hochschule für Musik w Würzburgu w klasie wiolonczeli Prof. Jorga Metzgera. Po ukończeniu studiów był współzałożycielem i pierwszym wiolonczelistą zespołu Consortium Jagiellonicum – Uniwersyteckiej Orkiestry Barokowej, grającej na dawnych instrumentach oraz Kwartetu i tria Św. Marcina. Zainteresowania muzyką dawną rozwijał na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Richte Van Der Meera, Alberta Bruggena, Reinera Zipperlinga oraz Marka Caudle. Ma na swoim koncie pierwsze polskie wykonanie VI Suity D-Dur Bacha w oryginalnej wersji przeznaczonej na barokową violoncello piccolo. Występował i nagrywał płyty z wieloma polskimi zespołami Muzyki Dawnej i współczesnej – m.in. Il Tempo, Arte dei Suonatori, Floripari, Kwartet i Trio Św. Stanisława, Studium Musicae Cracoviense, Intermezzo, Floripari, Consortium Sedinum, Risonansa, Solo e Tutti, Harmonologia, Ensemble XIX. Od 1986 roku jest stałym członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis, a od 1988 koncertmistrzem grupy wiolonczel. Jest laureatem nagrody ,,Fryderyk 2006” w kategorii – ,,Muzyka Kameralna’’ za płytę z muzyką A. Piazzoli nagraną z Kevinem Kelnerem i zespołem Piazzoforte. Konrad Górka koncertował jako solista i kameralista w kraju i za granicą (m.in. USA, Japonia, Chiny, Anglia, Francja, Niemcy, Holandia, Czechy i Słowacja).
PAULINA TKACZYK – doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown. W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst. W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” (2008 r.) oraz „Ad libitum” (2010 r.). Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi. Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki barokowej. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, V. Festiwal Muzyczny im. Theodora Christopha, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne (Francja). W 2014 roku wydała solową płytę – Ch.S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1, kolejna nagrana z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „IL Giardino d’Amore” Amor Sacro Amor Profano została wydana w 2015 roku. W 2016 ukaże się następna.
KONCERT 3
30.10.2016, niedziela
godz. 17.00
FRANK DE BRUINE – obój barokowy
MARCIN TARNAWSKI – skrzypce barokowe
EWA WITCZAK – wiolonczela barokowa
RAFAŁ GUMIELA – klawesyn
FRANK DE BRUINE ukończył Królewskie Konserwatorium w Hadze (Holandia), otrzymując dyplom z wyróżnieniem.Od tamtej pory współpracuje z wieloma orkiestrami historycznymi z Holandii, Anglii, Niemiec i Francji. Jest pierwszym oboistą Orchestra of the Eighteenth Century i Academy of Ancient Music. Frank de Bruine jest również znany jako solista koncertujący w całej Europie, USA, Ameryce Południowej i Azji. Nagrał kilka koncertów obojowych Vivaldiego, Albinoniego, C.P.E. Bacha i Haendla. W 2016 roku ukaże się jego nagranie koncertu obojowego Mozarta. Frank de Bruine prowadzi regularnie kursy mistrzowskie w Holandii, Polsce i Kanadzie. Prowadzi klasy oboju barokowego w Konserwatorium Królewskim w Hadze oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
MARCIN TARNAWSKI jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Ukończył studia w zakresie gry na skrzypcach w klasie prof. Marcina Baranowskiego, dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, oraz – z wyróżnieniem – w zakresie gry na skrzypcach barokowych w klasie Irmgard Schaller. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez uznanych artystów tj.: Aureliusz Goliński, Jacqueline Ross, Pauline Nobes, Simon Standage, Irmgard Schaller, Gunar Letzbor, Markus Möllenbeck, Michael Schmidt-Casdorff, Frank de Bruine, Anton Birula. Obecnie muzyk orkiestrowy Opery Nova w Bydgoszczy oraz wykładowca w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AM w Bydgoszczy. Koncertuje w Polsce i zagranicą będąc członkiem zespołów muzyki dawnej Laboratoire de la Musique, Intemperata. Od 2011 roku jest wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. W 2007 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wraz z zespołem Laboratoire de la Musique uhonorowany został II Nagrodą oraz Nagrodą Publiczności podczas XI Konkursu im. Biagio Mariniego w Neuburgu (2010), nagrodą główną w konkursie Koncert na lunch w ramach XII Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz III Nagrodą ex aequo na V międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej im. Maurizio Pratoli w L’Aquila (Włochy 2015). W roku 2015 wraz z zespołem Trio akademickie otrzymał III nagrodę na Forum Kameralnym Muzyki Dawnej w Poznaniu. Marcin Tarnawski jest również Prezesem Zarządu stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej zrzeszającego muzyków, wykładowców i studentów działających na gruncie historycznych praktyk wykonawczych.
RAFAŁ GUMIELA ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz oraz w klasie organów prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca. Od 2011 roku pracuje jako wykładowca Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Katedrze Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej oraz Zakładu Muzyki Sakralnej. Od 2014 roku prowadzi klasę organów w Publicznej Szkole Muzycznej w Golubiu-Dobrzyniu. Do najważniejszych osiągnięć można zaliczyć: najwyższą punktację na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów (Wrocław 2006), nagrodę Rektora Akademii w Łodzi dla laureata II Akademickiego Konkursu Klawesynowego (Poznań 2011), udział w Międzynarodowym Konkursie Organowym (Rumia 2006), udział w I Akademickim Konkursie Muzyki Organowej (Poznań 2008), udział w 17 Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Petra Ebena (Opava, Czechy 2010). Czynnie uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Wolfganga Zerera, Bartosza Jakubczaka, Marka Toporowskiego, Juliana Gembalskiego, Johna Butta, Julię Brown, Guy Boveta, Oliviera Latry, Davida Ponsforda, Christine Schornsheim. Współpracuje z wieloma znakomitymi instrumentalistami m.in.: Markusem Möllenbeckiem (wiolonczela barokowa), Frankiem de Bruine (obój barokowy), Michaelem Schmidtem-Casdorfem (flet traverso), Irmgard Schaller i Danielem Deuterem (skrzypce barokowe), Tomaszem Ślusarczykiem (trąbka barokowa), Antonem Birulą (lutnia, theorba), Tytusem Wojnowiczem (obój), Marcinem Tarnawskim (skrzypce), Ewą Witczak (wiolonczela), Kamilem Gumielą (saksofon) oraz aktorem Jerzym Zelnikiem. Od 2014 roku współtworzy orkiestrę kameralną Capella Thoruniensis, z którą w tym samym roku nagrał debiutancką płytę CD zawierającą utwory barokowe i wczesno klasyczne. Uczestniczy w licznych projektach muzyki dawnej i współczesnej dokonując nagrań i prawykonań koncertowych dla polskiego radia i telewizji. Ma za sobą wiele koncertów kameralnych, organowych oraz klawesynowych w kraju i za granicą m.in. we Włoszech, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Ukrainie. Rafał Gumiela w 2012 r. pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Młodych Organistów i Wokalistów im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Bydgoszczy. Od 2011 roku podejmuje działania na rzecz rozwoju kultury muzycznej w Tomaszowie Lubelskim (jest inicjatorem oraz kierownikiem artystycznym i organizacyjnym Wieczornych Spotkań z Muzyką pod hasłem „Rodzina Miastu”. Podczas kolejnych edycji występują członkowie rodziny Gumielów [muzycy polskich filharmonii, pedagodzy oraz wykładowcy wyższych uczelni muzycznych]). W 2014 roku został dyrektorem artystycznym Bydgoskiego Festiwalu Muzyki Dawnej.

Dodaj komentarz