Muzyka w Kościele Zbawiciela – Koncert 1: Monograficzny koncert kompozytorski Marcina Gumieli

KONCERT 1
8 czerwca 2014, niedziela, g. 11:30
Kościół Zbawiciela, pl. Zbawiciela 1 (ul. Warszawska) Bydgoszcz

MONOGRAFICZNY KONCERT KOMPOZYTORSKI MARCINA GUMIELI
Chór Kameralny „Akolada”, dyr. Renata Szerafin-Wójtowicz
Zespół Wokalny Studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, dyr. Renata Szerafin-Wójtowicz
Jakub Kwintal – organy
Tomasz Gluska – trąbka
Janusz Stanecki – waltornia
Jacek Kwaśniak – instrumenty perkusyjne
PROGRAM:
Postludium na organy solo
Stabat Mater na chór mieszany
Pater Noster na chór mieszany
(Chór Kameralny „Akolada”)
Hidden image of space na organy solo
Dreams na waltornię, trąbkę i organy
nie jak, ale dlaczego do słów ks. Jana Twardowskiego na chór mieszany i perkusję
(Zespół Wokalny Studentów AM)
Passacaglia na organy i perkusję

FOTORELACJA (Facebook):

Marcin Gumiela (*1980.04.11). Urodzony w Tomaszowie Lubelskim, kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog. Ukończył z wyróżnieniem Wydział kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie kompozycji prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego oraz w zakresie teorii muzyki (2006). W marcu 2011 roku ukończył Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na macierzystej uczelni pracuje na stanowisku asystenta przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku. 

Jego kompozycje były wykonywane w wielu miastach Polski i za granicą (we Włoszech, Niemczech, Francji, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, w Stanach Zjednoczonych), znalazły się również w programach prestiżowych festiwali muzycznych (m.in. Warszawska Jesień, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Sacrum Non Profanum w Trzęsaczu, Dialogi w Mińsku, Muzyczne Premiery Sezonu 2006 w Kijowie).

W 2005 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, zorganizowanym z okazji jubileuszu 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz nagrodę Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Kwartet smyczkowy, który rok później wykonany został podczas Warszawskiej Jesieni przez Kwartet Camerata. W roku 2005 był stypendystą programu Socrates/Erasmus w Bańskiej Bystrzycy w Akademii Sztuk. W tym samym roku, jego muzyka została nagrana dla potrzeb filmu Katariny Misikovej – Le parkour. W 2007 roku, w wyniku konkursu, został objęty czteroletnim programem opieki nad młodymi kompozytorami przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W latach 2009/2010 brał udział w międzynarodowym projekcie FABREC współpracując teatrem Sorano w Toulouse (Francja) pisząc muzykę do spektaklu de Gracia Morales. Współpracuje z Filharmonią Pomorską pisząc muzykę do audycji pt. „Bajkoranki”, które kierowane są do najmłodszych melomanów. 

Muzykę Marcina Gumieli, w repertuarze posiadają takie orkiestry jak Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kameralna Orkiestra Śląska oraz polskie i zagraniczne zespoły kameralne. 
W lipcu 2008 ukazała się pierwsza płyta „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”, wydana przez DUX, na której znalazło się jego Le impressioni Fiorentini na wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii muzyka współczesna. Jego monograficzna płyta „Sacred Works” (Muzyka Sakralna) wydana przez Dux ukazała się w marcu 2011 roku, nagrana i zinterpretowana przez Marcina Nałecz-Niesiołowskiego, Chór i Orkiestrę Opery Filharmonii Podlaskiej. 
Utwory Marcina Gumieli cechuje głęboka emocjonalność, często o religijnym charakterze. Muzyka balansuje pomiędzy tonem intymnego, żarliwego wyznania, a atmosferą podniosłej nabożności. 
Nierzadko wchodzi w wymiar monumentalny, sięgając bardziej ekspresyjnych, niemal ekstatycznych rejonów muzycznej ekspresji. 
Utwory Marcina Gumieli można też odczytywać w sferze symbolicznej, niemal jak teksty religijnych mistyków. Nierzadko w proporcjach liczbowych swych kompozycji koduje istotne dla siebie aspekty wiary.

Chór Kameralny „Akolada” Bydgoskiej Szkoły Wyższej powstał w 2002 r. w odpowiedzi na potrzebę wspólnego muzykowania grupy przyjaciół. Dyryguje nim jego współzałożycielka dr hab. Renata Szerafin-Wójtowicz. Od 2007 r. zespół pracuje pod patronatem Bydgoskiej Szkoły Wyższej. Obecnie Chór tworzą zarówno bydgoszczanie jak i torunianie: muzycy, nauczyciele, studenci, przedstawiciele prawa i służby zdrowia. Zespół aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym Bydgoszczy koncertując i zapewniając muzyczną oprawę wydarzeń związanych z działalnością instytucji kulturalnych i administracyjnych miasta, występuje również w Toruniu. Mimo, że podstawą jego repertuaru są utwory a cappella sakralne i świeckie kompozytorów różnych epok i narodowości, a także inspirowane polskim folklorem, zespół wykonywał również dzieła wokalno-instrumentalne, np. Canti Laudantes J. Świdra, program musicalowo-operetkowy z towarzyszeniem Orkiestry Filharmoników Bydgoskich, czy utwory Wojciecha Kilara z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Z orkiestrą TOS chór dokonał również prawykonania utworu toruńskiej kompozytorki Magdaleny Cynk Oratorium o życiu błogosławionego księdza Stefana Wincentego Frelichowskiego. Chór koncertował w kraju i za granicą, m.in. w: Szwajcarii, Hiszpanii, Danii, Niemczech, Bułgarii i na Litwie. Jest wielokrotnym laureatem prestiżowych nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach i festiwalach muzyki chóralnej, z których najważniejsze to: 
  • I miejsce oraz Nagroda Specjalna Prorektora ds. Artystycznych Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w II Ogólnopolskim Konkursie Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy w 2005 r., 
  • I miejsce na X Ogólnopolskim Festiwalu „Cantio Lodziensis” w Łodzi w 2007 r. 
  • I miejsce oraz Nagroda Specjalna za Najciekawszą Interpretację Utworu Kaszubskiego na XX Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni o Morzu w Wejherowie w 2008 r. 
  • Złoty Dyplom oraz Nagroda Specjalna na III Ogólnopolskim Konkursie „Ars Liturgica” w Gnieźnie w 2008 r. 
  • I miejsce na IV Ogólnopolskim Konkursie Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy w 2009 r., 
  • Grand Prix, Nagroda za Najlepsze Wykonanie Utworu Współczesnego oraz Nagroda za Najlepsze Wykonanie Kompozycji F. Nowowiejskiego na VIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie w 2009 r. 
  • Grand Prix w kategorii Muzyka Współczesna oraz Grand Prix w kategorii Muzyka Sakralna na 44. Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach w 2009 r. 
  • I miejsce na XII Ogólnopolskim Festiwalu „Cantio Lodziensis” w Łodzi w 2009 r. 
  • Dyplom „Tres Bien” na 46. Montreux Choral Festival w Szwajcarii w 2010 r. 
  • Złoty Dyplom oraz Nagroda Specjalna Senatora RP na IV Ogólnopolskim Konkursie „Ars Liturgica” w Gnieźnie w 2010 r. 
  • I miejsce oraz Nagroda Specjalna na V Ogólnopolskim Konkursie Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy w 2011 r. 
  • Grand Prix, Nagroda Specjalna za Najlepsze Wykonanie Utworu Współczesnego i Nagroda Specjalna za Najlepsze Wykonanie Utworu Muzyki Dawnej oraz Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta na X Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie w 2011 r. 
  • Grand Prix w Konkursie o Puchar Prezydenta Bydgoszczy w 2011 r. 
  • I miejsce i Nagroda Specjalna za Najlepsze Wykonanie Utworu Kompozytora Łódzkiego na XIV Ogólnopolskim Festiwalu „Cantio Lodziensis” w Łodzi w 2011 r. 
  • I miejsce i Nagroda za Najlepsze Wykonanie Utworu Obowiązkowego na 
  • II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Sakralnej „Laudate Dominum” w Wilnie na Litwie w 2011 r. 
  • Srebrny Dyplom i Nagroda za Najciekawszą Interpretację Utworu Kaszubskiego na XXI Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni o Morzu w Wejherowie w 2013 r. 
  • Złoty Dyplom na I Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „Per Musicam ad Astra” w Toruniu w 2013 r. 
  • Grand Prix w Konkursie o Puchar Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy w 2013 r. 
Chórem Kameralnym „Akolada” dyryguje dr hab. Renata Szerafin-Wójtowicz.


Renata Szerafin-Wójtowicz ukończyła PSM I i II st. w Lublinie w klasie skrzypiec. W 1994 r. została absolwentką Wydziału Wychowania Muzycznego ze specjalnością dyrygentura chóralna w klasie adi. dr Jana Przybylskiego w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2002 r. ukończyła z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Narodowym Centrum Kultury w Warszawie. W 2006 r. uzyskała stopień doktora, a w 2012 r. stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej – dyrygentura.
Od 1994 r. jest dyrygentem Chóru Dziecięcego „Gioia di Cantare” Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu, a od 1998 r. również Chóru Młodzieżowego „Semper Iuvenes”. W latach 1995-2003 prowadziła Chór Męski „Copernicus” w Toruniu. Od 2002 r. jest współzałożycielem i dyrygentem Chóru Kameralnego „Akolada”, działającego od 2007 r. przy Bydgoskiej Szkole Wyższej. Prowadzi wykłady i warsztaty dla dyrygentów, m.in. w ramach Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Chórów Szkolnych „Śpiewająca Polska” w regionie toruńskim i bydgoskim oraz uczestniczy w pracach jury konkursów chóralnych w kraju i za granicą. Od 2012 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na stanowisku adiunkta na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej.
Z prowadzonymi przez siebie zespołami koncertuje w kraju i za granicą, z powodzeniem biorąc udział w festiwalach i konkursach chóralnych, ponad 100 razy zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia, w tym kilkanaście nagród Grand Prix. Wielokrotnie otrzymała Nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta podczas ogólnopolskich i międzynarodowych przeglądów chóralnych. Dwukrotnie, w 2001 i 2003 r. została wyróżniona Nagrodą Prezydenta Miasta Torunia za szczególne osiągnięcia, a w 2001 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował ją Odznaką dla Zasłużonego Działacza Kultury.
Janusz Stanecki naukę na waltorni rozpoczął w wieku lat dziesięciu w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych w Bydgoszczy.W 2010 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Wojciecha Brylińskiego, uzyskując wpis do Złotej Księgi Absolwentów. Jest pracownikiem Opery Nova oraz Filharmonii Pomorskiej im I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, gdzie zatrudniony jest jako pierwszy waltornista. Brał udział w kursach muzycznych i lekcjach pod kierunkiem m.in. A. Marderosiana, K. Pamuły, W. Grochowskiego, H. Kowalewicza, J. Muzyka. Jest współzałożycielem i członkiem kwintetu dętego „Sonore” oraz Toruńskiego Kwartetu Waltorniowego. Współpracuje z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz Inowrocławską Orkiestrą Symfoniczną. W 2012 roku rozpoczął studia doktoranckie na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Edwarda Danieckiego. Jest stypendystą tejże Uczelni.

Tomasz Gluska naukę gry na trąbce rozpoczął w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, gdzie uczył się w klasie trąbki mgr. Haruto Youshidy i mgr. Zbigniewa Zygmunta. Studiował na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie trąbki prof. Romana Grynia, którą ukończył z wyróżnieniem w roku 2006. Na co dzień pracuje jako trębacz-solista Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Prowadzi klasę trąbki w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy. Jest także pracownikiem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami. Jest członkiem kwintetu dętego blaszanego Triumphal Brass. Ma na swoim koncie występy w kraju jak i za granicą oraz nagrania z zespołami wykonującymi muzykę klasyczną, jazzową i rozrywkową. Prowadzi kursy dla trębaczy i pedagogów m.in. podczas Letniej Akademii Instrumentów Dętych Blaszanych Yamaha Brass Masterclass, podczas Międzynarodowych Warsztatów Instrumentów Dętych w Szczecinku oraz konsultacje metodyczne dla uczniów i pedagogów w wielu szkołach na terenie kraju. Brał udział w wielu konkursach takich jak np.: Ogólnopolski Festiwal Trębaczy w Kaliszu, Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych w Gdańsku. Jest laureatem III Międzynarodowego Konkursu Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych w Gdańsku, na którym to otrzymał wyróżnienie oraz nagrodę ufundowaną przez Urząd Miejski w Gdańsku. Uczestniczył w wielu kursach prowadzonych przez wybitnych trębaczy i pedagogów jak np. Andrew Balio, Konradin Groth, Richard Giangiulio, Alex Jokiipi, Richard Carson Steuart, Manfred Bockschweiger, Wolfgang Bauer, Gabriel Cassone.
Jakub Kwintal pochodzi z Radomia gdzie w zakresie muzyki kształcił się w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga (dyplom w roku 2002, klasa organów mgra Roberta Pluty) oraz w Diecezjalnym Studium Organistowskim (2002). Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera i prof. dr. hab. Radosława Marca (2007). Swoje umiejętności rozwijał również na kursach interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez takich mistrzów jak: John Butt, Julia Brown, Olivier Latry, Guy Bovet. W roku 2013 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.
Bezpośrednio po zakończeniu studiów został zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego oraz w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, w których to szkołach prowadzi zajęcia z zakresu gry na organach, gry liturgicznej, improwizacji, kameralistyki i realizacji basso continuo. W latach 2010-2014 wykładał również w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Bydgoszczy. Zapraszany jest do prowadzenia kursów gry na organach dla uczniów szkół muzycznych jak również wygłaszania prelekcji podczas sesji naukowych.
W roku 2000 rozpoczął pracę organisty w Kościele Opatrzności Bożej w Radomiu, następnie kontynuował ją w kilku kościołach w Bydgoszczy. Od roku 2011 jest dyrektorem muzycznym (kantorem) w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Bydgoszczy, gdzie gra na organach, prowadzi chór parafialny oraz animuje życie muzyczne parafii. Działał w kilku zespołach muzyki dawnej a obecnie współpracuje z bydgoskim zespołem Illo Tempore realizując na klawesynie i organach partie basso continuo. W roku 2007 założył kwartet wokalny Fioritura Vocal Ensemble, w którym śpiewa barytonem oraz sprawuje opiekę artystyczną.
Regularnie dokonuje nagrań dla Telewizji Polskiej i Programu Drugiego Polskiego Radia. Koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista współpracując z licznymi muzykami i zespołami (m.in. Dorotą Zimną – klawesyn, Joanną Woszczyk-Garbacz – flet, Ewą Żołyniak – skrzypce, Barbarą Żarnowiecką – sopran, Piotrem Lisem – obój, Tomaszem Gluską – trąbka, Januszem Staneckim – waltornia, Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Zespołem Muzyki Dawnej ‘Illo Tempore’). Dokonuje prawykonań muzyki współczesnej (dotąd: kompozycje prof. Marka Jasińskiego, Marcina Gumieli i Michała Dobrzyńskiego).
Jesienią 2011 roku ukazała się jego pierwsza płyta nagrana z oboistą Piotrem Lisem (solistą Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej). Repertuar albumu stanowią dzieła na organy solo i w duecie z obojem kompozytorów francuskich XX i XXI wieku (J. Alain, N. Hakim, J. Langlais, G. Litaize, O. Messiaen). Utwory kameralne zarejestrowane zostały po raz pierwszy (Hakim, Litaize).
Jako uzupełnienie licznych występów w kościołach i salach koncertowych, Jakub Kwintal ma na swoim koncie prywatne recitale dla takich osobistości jak: Lady Ashon, Carl Bildt i jego żona Anna Maria Corazza Bildt, Guido Westerwelle, Radosław Sikorski i jego żona Anna Applebaum.
Obok pracy artystycznej prowadzi bogatą działalność na rzecz upowszechniania kultury. Jest inicjatorem Ewangelickiego Towarzystwa Kulturalno-Oświatowego w Bydgoszczy (funkcja wiceprezesa), członkiem-założycielem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej oraz członkiem największego na świecie stowarzyszenia organistów: American Guild of Organists (oddział europejski).
Był pomysłodawcą i kierownikiem festiwalu Radomskie Wieczory Organowe (2007-2011), jak również zastępcą przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego przy Festiwalu Młodych Organistów i Wokalistów im. ks. J. Popiełuszki w Bydgoszczy (2009, 2010). Z ramienia Ewangelickiego Towarzystwa Kulturalno-Oświatowego w Bydgoszczy jest inicjatorem oraz kierownikiem następujących wydarzeń artystycznych: Ekumeniczny Przegląd Pieśni Wielkanocnej, cykl koncertów pt. Muzyka w Kościele Zbawiciela, Bydgoski Festiwal Muzyki Dawnej.

Strona internetowa artysty: concertorganist.net

Koncerty współfinansowane są ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Dodaj komentarz