II Bydgoski Festiwal Muzyki Dawnej (2015)

Kościół Zbawiciela
Plac Zbawiciela 1 (ul. Warszawska), Bydgoszcz
 WSTĘP WOLNY 
KONCERT 1

Skarby polskiej reformacji
4 października 2015, niedziela, g. 17

COLLEGIUM VOCALE BYDGOSZCZ

Zespół muzyki dawnej COLLEGIUM VOCALE BYDGOSZCZ działa od 1992 roku. Repertuar obejmuje msze, motety, pieśni religijne, kolędy oraz madrygały i pieśni świeckie kompozytorów europejskich (XIII-XVII w.). Zespół wystąpił m.in. na festiwalach muzyki dawnej w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Zielonej Górze, Brzegu Dolnym, Lublinie, Sandomierzu, Bytomiu, Katowicach i Bydgoszczy oraz za granicą: w Niemczech, Danii, Szwecji, Serbii, na Białorusi i we Włoszech. Collegium Vocale współpracuje z lutnistami: Magdaleną Tomsińską i Henrykiem Kasperczakiem oraz zespołami instrumentalnymi: Capella Bydgostiensis, Kwartet Pomorski, Trombastic, Canor Anticus i Ars Nova. Zespół ma w swoim dorobku 11 płyt kompaktowych oraz nagrania radiowe i telewizyjne.
Patrycja Cywińska-Gacka – sopran
Janusz Cabała – kontratenor
Michał Zieliński – baryton, kierownik artystyczny
Łukasz Hermanowicz – bas

PROGRAM:

Wacław z Szamotuł – Błogosławiony człowiek
Wacław z Szamotuł – Nakłoń, Panie ku mnie ucho Twoje
Wacław z Szamotuł – I któż będzie przemieszkiwał w twym przybytku?
Anonim – Chwalmyż wszytcy z weselem
Anonim – Wesoły nam ten-to dzień Pan sprawił
Anonim – Już cię żegnamy, o rozkoszne dziecię
Anonim – Bóg Wszechmogący, ociec nasz niebieski
Cyprian Bazylik – Dobrotliwość Pańska
Mikołaj Gomółka – Nieście chwałę, mocarze
Mikołaj Gomółka – Do Ciebie, Panie, wzdycha serce moje
Mikołaj Gomółka – Kleszczmy rękoma
Cyprian Bazylik – W Tobie, Panie, nadzieję mam
Cyprian Bazylik – Pieśń o niebezpieczeństwie żywota
Cyprian Bazylik – Oratio Dominica

KONCERT 2

W świecie sonat barokowych
11 października 2015, niedziela, g. 17
Daniel Deuter – skrzypce barokowe
Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
Rafał Gumiela – klawesyn
DANIEL DEUTER studiował w klasie skrzypiec Tibora Istvánffy’ego i Geoffry’eja Whartona. Jego zainteresowanie interpretacją muzyki dawnej doprowadziły go do współpracy z Philippem Herreweghe, Jordi Savallem, Friederem Berniusem, Reinhardem Goeblem, Konradem Junghänelem, Gottfriedem von der Goltz i René Jacobsem. Podczas projektów kameralnych z Peterem Kooi’em, Jedem Wentzem, Marie Leonhardt i Michalem Petri odwiedził wiele krajów Europy i Azji, a także USA i Kanadę. Daniel Deuter prowadzi warsztaty orkiestrowe, kameralne oraz uczy gry na skrzypcach barokowych (Międzynarodowa Letnia Szkoła Muzyki Dawnej Valtice, Le Parlement de Musique, Michaelsteiner Sommerakademie). Wraz z zespołeme CordArte z Kolonii wykonuje muzykę kameralną z XVII wieku, od 2009 roku koncertuje z zespołem prowadzonym przez z Daniela Hope’a, występujac m.in w Hamburgu, Berlinie i Londynie .Od 1993 roku jest koncertmistrzem orkiestry Batzdorfer Hofkapelle, skupiającej sie głównie na wystawianiu oper z repertuaru Dreźnieńskiego.Od 2013 roku prowadzi klase skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.Jego praca artystyczna jest udokumentowana wielu płytach wydanych m.in. przez Supraphon, Musicom, Pan-classics, Raumklang, Kammerton i Accent.
EWA WITCZAK naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła wieku 10 lat. Ukończyła ZSM im. S. Moniuszki oraz OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy z klasy wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka (Essen, Berlin) oraz wiolonczeli współczesnej z klasy dr hab. Renaty Marzec, prof. ndzw. Obecnie jest studentką studiów doktoranckich na macierzystej uczelni w Bydgoszczy.
Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej. Jest stypendystką Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w roku akademickim 2012/2013. Otrzymała również Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego oraz Stypendium Fundacji J&S Pro Bono Poloniae dla uzdolnionych uczniów szkół muzycznych II stopnia.(2006/2007).
Jako solistka jest laureatką konkursów polskich i zagranicznych. W roku 2012 została laureatką 22nd Young Musician International Competition „Citta di Barletta” we Włoszech (kwiecień 2012), II Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczel i Kontrabasów w Warszawie (marzec 2012). Zdobyła również III miejsce na Międzynarodowym Konkursie „Talents for Europe” w Dolnym Kubinie (Słowacja, kwiecień 2006), nagrodę specjalna na II Ogólnopolskim Konkursie „Duety z Harfą” w Cieszynie (listopad 2007) oraz wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu (grudzień 2006).
Wraz z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique wygrała Międzynarodowy Konkurs Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy zajmując I miejsce, zdobyła również II miejsce i Nagrodę Publiczności podczas XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem oraz III nagrodę na V Internazionale Concorso di Musica Antica „Maurizio Pratola” w L’Aquila we Włoszech.
Występowała m.in. na Festiwalu Tage Alter Musik w Regensburgu oraz Berlinie, na Warszawskim Festiwalu Strefa Ciszy, na Festiwalu W Łagodnym Powiewie organizowanym w Poznaniu, na XIII Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, na XIII Gliwickim Festiwalu Bachowskim, na Festiwalu Europa – Toruń. Muzyka i Architektura, Toruńskim Festiwalu nauki i Sztuki, Festiwalu Rodzina Miastu organizowanym w Tomaszowie Lubelskim, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym organizowanym przez Magdę Kulig, brała udział w cyklu koncertów zatytułowanym „Ochrona i zachowanie materialnego dziedzictwa regionu kujawsko-pomorskiego”. Odbyła również trasę koncertową po Niemczech zatytułowaną Alte Musik – Junge Energie. Współpracowała z wieloma orkiestrami m. in z Orkiestą Historyczną Musica Humana 430, Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonietta Nordica, z Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy. 
Brała udział w wielu mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych w Polsce oraz za granicą w klasach m.in prof. Tomasza Strahla, prof. Stanisława Firleja, prof. Andrzeja Orkisza, Urszuli Bartkiewicz, Michaela Schmidt-Casdorff’a, Irmgard Schaller, Nicolasa Selo, Markusa Möllenbecka, czy Allison McGillivray.

RAFAŁ GUMIELA – urodził się 21 grudnia 1987 r. w Tomaszowie Lubelskim gdzie ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I st. w klasie fortepianu mgr Aleksandry Rudyk. Następnie kształcił się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie w klasie organów mgr Grzegorza Łobazy. W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz oraz w klasie organów prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca. Od 2011 roku pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej oraz od 2014 roku prowadzi klasę organów w Publicznej Szkole Muzycznej I st. w Golubiu-Dobrzyniu. 
Do najważniejszych osiągnięć można zaliczyć: najwyższą punktację na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów (Wrocław 2006), nagrodę Rektora Akademii w Łodzi dla laureata II Akademickiego Konkursu Klawesynowego (Poznań 2011), udział w Międzynarodowym Konkursie Organowym (Rumia 2006), udział w I Akademickim Konkursie Muzyki Organowej (Poznań 2008), 
udział w 17 Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Petra Ebena (Opava, Czechy 2010). 
Czynnie uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Wolfganga Zerera, Bartosza Jakubczaka, Marka Toporowskiego, Juliana Gembalskiego, Johna Butta, Julię Brown, Guy Boveta, Oliviera Latry, Davida Ponsforda, 
Christine Schornsheim. Współpracuje z wieloma znakomitymi instrumentalistami m.in.: Markusem Möllenbeckiem (wiolonczela barokowa), Frankiem de Bruine (obój barokowy), Michaelem Schmidtem-Casdorfem (flet traverso), Irmgard Schaller i Danielem Deuterem (skrzypce barokowe), Tomaszem Ślusarczykiem (trąbka barokowa), Antonem Birulą (lutnia, theorba), Tytusem Wojnowiczem (obój), Marcinem Tarnawskim (skrzypce), Ewą Witczak (wiolonczela), Kamilem Gumielą (saksofon) oraz aktorem Jerzym Zelnikiem. Od 2014 roku współtworzy orkiestrę kameralną Capella Thoruniensis, z którą w tym samym roku nagrał debiutancką płytę CD zawierającą utwory barokowe i wczesno klasyczne. Uczestniczy w licznych projektach muzyki współczesnej dokonując nagrań i prawykonań koncertowych dla polskiego radia i telewizji. Ma za sobą wiele koncertów kameralnych, organowych oraz klawesynowych w kraju i za granicą m.in. we Włoszech, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Ukrainie. 
Rafał Gumiela w 2012 r. pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Młodych Organistów i Wokalistów im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Bydgoszczy.
Podejmuje działania na rzecz rozwoju kultury muzycznej w Tomaszowie Lubelskim (jest inicjatorem oraz kierownikiem artystycznym i organizacyjnym Wieczornych Spotkań 
z Muzyką pod hasłem „Rodzina Miastu”. Podczas kolejnych edycji występują członkowie rodziny Gumielów [muzycy polskich filharmonii, pedagodzy, wykładowcy oraz studenci szkół i wyższych uczelni muzycznych]). 
W 2014 roku został dyrektorem artystycznym Bydgoskiego Festiwalu Muzyki Dawnej.
PROGRAM:

Bartolomeo de Selma y Salaverde (~1595 – ~1638)
Canzon terza in a from:
Canzoni fantasie e correnti da suonar a 1, 2, 3, 4 voci con Basso Continuo, Venezia 1638
dedicated to the prince Johann Karl von Polen
Dario Castello (~1595 – 1658)
Sonata seconda in re minore from:
Sonate concertate in stilo moderno libro secondo, Venezia 1629
Anonymus (L.K.M.) from the Düben collection 4’
Sonata in a à violino Solo ex Basso Continuo
Pater Marianus Baal OSB(1657 – 1701)
Sonata in a for violin and BC
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704)
Sonata I & XVI. from: Mystery sonatas, Salzburg 1678
Annunciation & Passacaglia
Arcangelo Corelli(1653 – 1713)
Sonata opus 5 No.XII La Foliafrom:
Sonate a violino e violone o cimbalo, Roma 1700
Francesco Maria Veracini(1690 – 1768)
Sonata XII from:
Sonate accademiche à violino solo e Basso op. 2, 1744
Dedicated to Augustus III of Poland
KONCERT 3
Barokowe barwy trąbki i organów
18 października 2015, niedziela, g. 17
Tomasz Ślusarczyk – trąbka barokowa
Marek Toporowski – organy

MAREK TOPOROWSKI harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest cenionym solistą – klawesynistą i organistą, kameralistą i dyrygentem. Jego zainteresowania klawiszowe wciąż poszerzają się o nowe obszary; koncertuje również na klawikordzie, historycznych fortepianach oraz organach Hammonda. 
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). 
Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą – Kajetanem Mochtakiem. 
Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T.Żebrowskiego , utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Czterokrotnie otrzymywał Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody.
Od 20 lat współorganizuje letni Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Jest twórcą „Śląskiego Centrum Ochrony Instrumentów Klawiszowych – FORTEPIANARIUM”.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. 
Jako profesor prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie pełni również funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych.
TOMASZ ŚLUSARCZYK z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. W trakcie studiów uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych trębaczy Dawid’a Staff’a (Royal Academy of Music) oraz Eduard’a Tarr’a. Wielokrotnie brał udział w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Krakowie pod kierunkiem Helmutha Rillinga. W latach 1997-99 był trębaczem orkiestry Capella Cracoviensis. Od roku 1998 związany jest z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, z którą koncertował w większości krajów Europy, uczestniczył w wielu nagraniach dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz licznych wytwórni płytowych. Od 2005 współpracuje z legendarną Orkiestrą XVIII w. pod dyr. Franza Bruggena. W Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy prowadzi klasę trąbki naturalnej.

Dodaj komentarz